Czas na urodzenie i czas na śmierć: etyka wyboru

Jest to zbiór 10 esejów, 5 z towarzyszącym komentarzem, obejmujących główne społeczne, etyczne, religijne i prawne aspekty wyborów moralnych na początku i na końcu życia. Zakres tematów jest szeroki i znajomy – autonomia i prywatność decydentów, eutanazja, aborcja, testowanie ludzkiego wirusa upośledzenia odporności (HIV), terapia płodowa, eksperymenty, bezmózgowie i przydzielanie rzadkich zasobów. Każdy autor nowej książki wchodzącej na to dobrze obrobione terytorium musi liczyć się z pewną dozą namiętności i dyskrecji ze strony czytelników. Ta książka powinna odnieść sukces, pomimo obecnej liczby i wszechobecności książek na te tematy. Ma kilka zalet, aby polecić go niewtajemniczonym, a także lepiej znającemu się czytelnikowi.
Przede wszystkim nierówności w jakości, które często nękają kolekcje autorstwa wielu autorów, są minimalne. Każdy esej jest dziełem uznanego autorytetu. Każdy jest dobrze napisany, aktualny i wciąż świeży, mimo że w większości przypadków autorzy omawiali te tematy wcześniej. Jedynym ważnym tematem pominiętym jest Ustawa o samostanowieniu pacjenta, ale to zrozumienie jest zrozumiałe, ponieważ eseje zostały dostarczone w formie artykułów konferencyjnych w 1989 roku.
Drugą zaletą jest włączenie perspektywy religijnej i teologicznej. Jest to wymiar moralnego wyboru, który pozostaje fundamentalny dla wielu Amerykanów, ale często jest zaniedbywany w dyskursie etycznym. Konferencja, z której pochodzą te dokumenty, była prowadzona pod auspicjami Hebrew Union College – Jewish Institution of Religion. Perspektywa żydowska jest wyraźnie reprezentowana. Jest to mile widziane, ponieważ dyskurs etyczny zostałby wzbogacony o lepsze zrozumienie spektrum opinii w tradycji żydowskiej. Ponadto porozumienie i różnice między żydowskimi i chrześcijańskimi perspektywami są ważne w debacie nad polityką publiczną. Dotyczy to w szczególności kwestii życia ludzkiego, z uwagi na prymat żydowskiej etyki obowiązku zachowania życia.
W ostatniej trzeciej części książki cenne wskazówki są dostarczane przez trzech wybitnych myślicieli religijnych: protestanta, Żyda i katolika. Chrześcijańscy i żydowscy wierzący znajdą tu niektóre ogniwa, których wiele szuka między teologicznymi i filozoficznymi sposobami rozumienia etyki.
Prawdziwą siłą tej książki jest format dialogu w jej środkowej części. Tutaj pięć artykułów dotyczących kontrowersyjnych kwestii jest krytycznie komentowanych. Komentatorzy zazwyczaj zgadzają się z treścią artykułu pierwotnego, ale niuanse, a nawet jawne różnice, które pojawiają się w komentarzach, są cenne dla każdego czytelnika, który próbuje wymyślić swój własny umysł.
Callahan i Washovsky, na przykład, zgadzają się na stanowisko prochowe dotyczące aborcji, ale Washovsky argumentuje z liberalnej postawy żydowskiej, określając debatę w kategoriach równowagi szacunku dla życia i szacunku dla wolności, podczas gdy Callahan faworyzuje pluralistyczną propozycję, która opiera się bardziej o osobistym wyborze i usunięciu warunków, które prowadzą do aborcji w pierwszej kolejności.
Kass jest jednoznaczny w swoim stanowisku, że eutanazja i wspomagane samobójstwo nie są ani godne, ani moralnie obronne
[podobne: aspicam bio, nfz lublin czas oczekiwania na sanatorium, polmed starogard gdański ]