Historia Cambridge w medycynie

Ta książka śledzi historię medycyny, obejmując tematy chorób, farmakologii, szpitali, terapii i zaangażowania państwa, wszystko na około 400 stronach. Jego późny redaktor, Roy Porter, zdołał powiązać te i inne tematy, którymi zajmują się wielu autorów, w spójną i przystępną narrację. Książka zaczyna się od spekulacji na temat historii choroby wśród naszych hominidalnych przodków, a następnie dokumentuje chorobę u Homo sapiens. Autorzy mówią nam, że wraz z rozwojem osiedli miejskich sprzed 12 000 lat i przejściem z grup łowców-zbieraczy na gospodarkę rolną, zmieniła się ekspozycja na choroby zakaźne. Życie w społeczności zwiększyło możliwości infekcji pasożytami, ospą, gruźlicą, żółtą gorączką i innymi chorobami, które nękały naszych przodków. Udomowienie zwierząt oraz wtargnięcie szczurów i myszy spowodowały dodatkowe ryzyko choroby. Pierwszy rozdział książki obejmuje choroby chronologicznie przez historię, kończąc na współczesnych infekcjach, takich jak zakażenie wirusem HIV, oraz choroby niezakaźne, które rozwinęły się w związku ze zmianą stylu życia. Wpływ tych chorób na społeczeństwo jest udokumentowany, a także ożywiona dyskusja na temat tego, co stanowi i nie stanowi choroby.
Kolejne rozdziały opisują powstanie sztuki uzdrawiania, poczynając od mezopotamskiego poglądu na chorobę, a następnie przechodząc do poglądów Greków i chrześcijan. Wkład arabskiej wiedzy medycznej w renesansową medycynę europejską został uznany. Wzrost medycyny naukowej zaczyna się od galenicznego spojrzenia na zbalansowane i niezrównoważone humory płynące z wątroby i kończy się nowoczesną wiedzą z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii. Andreas Vesalius, Gabriele Falloppio i William Harvey poprowadzili drogę z dokumentacją anatomiczną o charakterze dysekcji. Dokładna znajomość anatomii była impulsem do jasnego myślenia o fizjologii. W wieku 18 i 19 wiedza ta zaczęła przynosić korzyści leczeniu, odkryciem specyficznych syndromów, ich patofizjologii i odpowiedzi na leczenie. Znaczące postępy w chirurgii czekały na rozwój skutecznego znieczulenia, ale w XIX wieku nauka stała się głęboko zakorzeniona w medycynie. Jeden rozdział poświęcony jest zmieniającym się poglądom na temat chorób psychicznych i reakcji społeczeństwa na osoby z zaburzeniami psychicznymi, poczynając od Greków.
Ostatnia część książki omawia współczesną medycynę i jej przyszłość. Ostatni rozdział i dodatek dotyczą wykorzystania komputerów w medycynie. W innych rozdziałach autorzy omawiają etykę lekarską, zwłaszcza w odniesieniu do sprawiedliwego świadczenia opieki zdrowotnej i kwestii związanych z końcem życia. Omówiono również rozwój nowych technologii – w szczególności nowe narzędzia diagnostyczne, terapię genową oraz postępy w chirurgii dziurki od klucza i chirurgii robotycznej. Chociaż w książce omawia się etykę zapłodnienia in vitro i ciąży zastępczej, nie omawia się badań nad embrionalnymi komórkami macierzystymi.
To nie jest książka lekarzy i nie zawsze jest dla nich komplementarna. Jest to raczej książka historyków o społecznej i naukowej historii medycyny. Zwraca szczególną uwagę na ostatnie 200 lat, ale także bada prymitywną medycynę, pochodzącą z prehistorii Książka jest przejrzysta i czytelna i powinna wzbudzić spore zainteresowanie.
Robert N. Tyson, MD
University of Washington, Seattle, WA 98195
[email protected] com
[patrz też: numer w kolejce do sanatorium, nfz lublin czas oczekiwania na sanatorium, biorezonans poznań ]