Klebsiella oxytoca jako czynnik wywołujący antybiotykowe krwotoczne zapalenie okrężnicy

Krwotoczne zapalenie jelita grubego związane z antybiotykiem jest odrębną postacią zapalenia okrężnicy związanego z antybiotykami, w którym Clostridium difficile jest nieobecne. Chociaż przyczyna nie jest znana, wcześniejsze doniesienia sugerują rolę Klebsiella oxytoca. Metody
Przebadaliśmy 22 kolejnych pacjentów, którzy podejrzewali zapalenie jelita grubego związane z antybiotykami i którzy byli ujemni w stosunku do C. difficile. Pacjentów poddano kolonoskopii diagnostycznej, a wśród osób, które otrzymały rozpoznanie krwotocznego zapalenia okrężnicy związanego z antybiotykami, próbki stolca hodowano dla K. oxytoca. Wyizolowaliśmy szczepy K. oxytoca i przetestowaliśmy je pod kątem wytwarzania cytotoksyn za pomocą testu na hodowli tkankowej. Ponadto hodowaliśmy również próbki kału uzyskane od 385 zdrowych osób dla K. oxytoca. Model zwierzęcy in vivo dla krwotocznego zapalenia okrężnicy związanego z antybiotykami ustalono za pomocą szczurów Sprague-Dawley.
Wyniki
Spośród 22 pacjentów 6 miało wyniki kolonoskopii, które były zgodne z rozpoznaniem krwotocznego zapalenia okrężnicy związanego z antybiotykami, a 5 z tych 6 pacjentów miało pozytywne hodowle dla K. oxytoca. Nie stwierdzono innych częstych patogenów jelitowych u pięciu pacjentów. Przed wystąpieniem zapalenia okrężnicy wszyscy pacjenci otrzymywali penicyliny, a dwóch przyjmowało niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ). Wszystkie wyizolowane szczepy K. oxytoca wytworzyły cytotoksynę. K. oxytoca stwierdzono u 1,6% zdrowych osób. W modelu zwierzęcym, K. oxytoca został znaleziony tylko w okrężnicy szczurów, które otrzymały klawulanian amoksycyliny oprócz inokulacji K. oxytoca. U tych szczurów zakażenie K. oxytoca wywołało prawostronne krwotoczne zapalenie okrężnicy, którego nie obserwowano u niezakażonych zwierząt, które otrzymały klawulanian amoksycyliny, indometacynę (NLPZ) lub oba.
Wnioski
Nasze spełnienie postulatów Kocha dla K. oxytoca produkującego cytotoksynę sugeruje, że jest to sprawczy organizm w co najmniej niektórych przypadkach krwotocznego zapalenia okrężnicy związanego z antybiotykiem. U pacjentów z zapaleniem okrężnicy związanym z antybiotykami, którzy są ujemni w kierunku C. difficile, należy rozważyć zakażenie K. oxytoca.
Wprowadzenie
Zapalenie okrężnicy jest dobrze znanym powikłaniem leczenia antybiotykami. Uważa się, że choroba jest spowodowana nadmiernym wzrostem Clostridium difficile wywołującego toksynę w jelicie grubym.1 Krwotoczne zapalenie jelita grubego związane z antybiotykami jest odrębną postacią zapalenia jelita grubego związanego z antybiotykami, w którym nie występuje C. difficile.2 Ta forma zapalenia okrężnicy, najpierw opisany przez Tofflera i wsp., 3 jest zwykle obserwowany podczas terapii penicylinami. Po krwawieniu z chinolonami i cefalosporynami zgłaszano również występowanie krwotocznego zapalenia jelita grubego związanego z antybiotykami. W przeciwieństwie do antybiotykopodobnego zapalenia jelita grubego wywołanego przez C. difficile, krwotoczne zapalenie okrężnicy związane z antybiotykiem może powodować samoistne ustępowanie po zaprzestaniu leczenia antybiotykami.3 4,6
Przyczyna krwotocznego zapalenia okrężnicy związanego z antybiotykami jest nieznana. Sugerowano kilka mechanizmów, w tym reakcję alergiczną, 3 niedokrwienie śluzówki, 7 i zakażenie Klebsiella oxytoca.26 Ta gram-ujemna bakteria została znaleziona u pacjentów z krwotocznym zapaleniem okrężnicy związanym z antybiotykami, ale występuje również w kale zdrowych podmioty.2 K
[przypisy: vigrax jak stosować, nfz lublin czas oczekiwania na sanatorium, medicus medycyna pracy ]