Polimorficzny częstoskurcz komorowy (Torsade de Pointes) związany z zastosowaniem probukolu

Uważa się, że leczenie probucolem czynnikiem obniżającym poziom lipidów przedłuża odstęp QT w elektrokardiogramie 1; jednak rzadko występowały ciężkie arytmie serca. Opisujemy występowanie potencjalnie śmiertelnej arytmii serca u pacjenta z indukowanym probukolem wydłużeniem odstępu QT.
66-letnia kobieta miała w przeszłości sporadyczne przedwczesne skurcze przedsionków i hipercholesterolemię. Pacjentka nagle straciła przytomność, na co została natychmiastowo oceniona przez pielęgniarkę i okazała się bezsilna i nie reagowała. Rozpoczęto resuscytację krążeniowo-oddechową, a pacjent odzyskał przytomność. Po przybyciu na pogotowie miała prawidłowy rytm serca zatokowy, z odstępem QT skorygowanym o tętno (QTC) wynoszące 620 ms (obliczone za pomocą wzoru Bazett, wartość normalna .440 ms dla kobiet) .2 Stężenia wapnia, magnezu i potasu w surowicy były prawidłowe, podobnie jak czynność tarczycy. Jedynym lekiem dla pacjenta było 250 mg probukolu dwa razy dziennie, które rozpoczęto na rok przed przyjęciem. Pacjent nie stosował żadnych innych leków. Nie miała żadnych innych czynników predysponujących, które mogły wydłużyć odstęp QT. Elektrokardiogram pobrany przed rozpoczęciem terapii probukolem wykazał QTc, wynoszący 418 ms.
W nocy została przyjęta, pacjent miał częste salwy polimorficzne częstoskurcz komorowy zgodny z występowaniem torsade de pointes, które były oporne na podanie dożylnej lidokainy. Utrzymująca się torsade de pointes rozwinęła się po dożylnym podaniu prokainamidu, wymagając defibrylacji. Następnie wykonano cewnikowanie serca, w tym koronarografię. Tętnice wieńcowe i lewa komora wydawały się normalne. Przeprowadzono badanie elektrofizjologiczne i nie stwierdzono indukowanych arytmii. Uśredniony sygnał elektrokardiogramu był również prawidłowy. Ze względu na długi okres półtrwania probukolu (ponad dwa miesiące) zdecydowano się na implantację stałego stymulatora, aby uniknąć okresów względnej bradykardii, które mogłyby zaostrzyć indukowane lekiem wydłużenie odstępu QT.
Elektrokardiogram wykonany osiem tygodni po przerwaniu podawania probukolu ujawnił QTC o wartości 412 ms. Pacjent nie miał dalszych komorowych zaburzeń rytmu podczas ośmiu miesięcy obserwacji.
Wydłużenie odstępu QT terapią probukolem jest dobrze udokumentowane3; jednak nasza pacjentka jest niezwykła, ponieważ miała utratę przytomności wywołaną przez torsade de pointes, która prawdopodobnie była związana z leczeniem probukolem. Odnotowano jeszcze jeden epizod torsade de pointes dotyczący probukolu; jednak ten pacjent miał rodzinne przedłużenie odstępu QT. 4 Ten opis przypadku pokazuje, że zastosowanie probukolu, który może przedłużyć odstęp QT, może prowadzić do zagrażających życiu arytmii. Ponadto pacjentom otrzymującym probukol należy podawać błonowo czynne leki antyarytmiczne, takie jak prokainamid, tylko z dużą ostrożnością.
Douglas C. Gohn, MD
Tony W. Simmons, MD
Cleveland Clinic Foundation, Cleveland, OH 44195
4 Referencje1 Klein L.. Wydłużenie odstępu QT wytwarzanego przez probukol. Arch Intern Med 1981; 141: 1102-3.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Bazett HC. . Analiza zależności czasowych elektrokardiogramów. Heart 1920; 7: 353-70.
Google Scholar
3. Browne KF, Prystowsky EN, Heger JJ, Cerimele BJ, Fincberg N, Zipes DP. . Wydłużenie odstępu QT wywołanego przez probukol: wykazanie metody określania zmiany odstępu QT wywołanej lekiem. Am Heart J 1984; 107: 680-4.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Matsuhashi H, Onodera S, Kawamura Y, i in. . Indukowane przez probukol wydłużenie odstępu QT i torsades de pointes. Jpn J Med 1989; 28: 612-5.
Crossref MedlineGoogle Scholar
(12)
[hasła pokrewne: purinasin, układowe zapalenie naczyń, numer w kolejce do sanatorium ]